Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Praktiske informationer til nye forældre samt info om første skoledag

Første skoledag

Onsdag den 9. august 2023 er første skoledag efter sommerferien.

Eleverne møder kl. 8.15 og har fri kl. 14.00.

Eleverne skal møde i deres klasse (gruppe) og nedenfor fremgår numre på lokalerne:

Lokale 17 - MGC

Lokale 20 - MGA

Lokale 21 - MGB

Lokale 29 - 8. U

Lokale 33 - IGC

Lokale 34 - IGA

Lokale 41 - IGB

Lokale 43 - MID

Pavillon - 7. U

Pavillon - 7. V

Multicenter - 9. U (Brønderslev Alle 24)

Multicenter - 9. V (Brønderslev Alle 24)

Ved hovedindgangen til Multicentret vil der stå personale og guide eleverne til deres klasseværelse.

Forældre, der er interesseret, er velkomne til at gå i personalerummet kl. 8.15 og drikke en kop kaffe, hvor der vil være repræsentanter fra skolebestyrelsen.

 

Åbningstider (Skole, SFO og Klub)

Det er muligt for de børn, der er indskrevet i Tårnbygårdsskolens SFO, at møde ind fra kl. 6.30 om morgenen indtil kl. 8.00, hvor skolen begynder.
Skoledagen slutter for indskolingen mandag og tirsdag kl. 14.00 og onsdag til fredag kl. 13.15.
For de børn, som går på mellemtrinet eller i udskolingen, slutter skoledagen kl. 14.00 hver dag.
SFO’en og klubben er åben, når eleverne har fri, indtil kl. 16.30.
SFO’en og klubben har åben hele året – også i skolens ferier - med undtagelse af helligdage. SFO´en og klubben er sammen i skolens ferier.
Som udgangspunkt holder SFO’en lukket mellem jul og nytår, men er der enkelte forældre, der har brug for et pasningstilbud disse dage, er der mulig for at lave en særlig aftale herom.

Parkering

Det er forbudt at køre ind på skolens område, dette af sikkerhedsmæssige årsager, da pavillonerne skaber dårligt udsyn, og elevernes sikkerhed er i fare. Hvis det er nødvendigt at køre ind på skolens område, kan man lave en særaftale med kontoret eller teknisk serviceleder.

Hvis det er nødvendigt at køre sit barn i skole, ser beboerne på Aulum Allé, skolebestyrelsen og politiet gerne, at man sætter sit barn af på Aulum Allé. Det anbefales, at der opnås en "ensretning" uden skiltning ved, at biler kører til Aulum Allé via Brønderslev Allé. Det anbefales endvidere, at parkering kun sker i højre side af vejen.

Alternativt kan der parkeres på den anden side af krydset på Brønderslev Allé langs med Skolebotanisk Have.

Ferie/fridage

I kan holde fri i op til to sammenhængende skoledage, dog skal I informere jeres barns lærer. Hvis det er mere end to fridage, er det skolens leder, som skal give tilladelse. Her vil skolelederen vurdere jeres barns behov for at holde fri, og hvordan det vil påvirke eleven og klassen som helhed.

Hvis I skal holde ekstraordinært fri uden for de vedtagne ferier og fridage, bedes I søge om lov via skolelederen. Senest 14 dage før, I ønsker at holde ferie eller fri, skal I søge ved hjælp af et ansøgningsskema, som ligger her på hjemmesiden.

Sygdom og fravær

Hvis jeres barn er fraværende pga. sygdom, bedes I kontakte personalet i klassen via AULA. Ligeledes gælder det for andre former for fravær.

Mælkeordning

I kan bestille mælk til jeres barn på www.skolemælk.dk. Hvis jeres barn går i 0. til 3. klasse, er mælken gratis. Når jeres barn rykker op i 4. klasse, skal I betale for mælken. Skolemælken opbevares i køleskabet ved personalerummet.

Fødselsdage

Det er individuelt fra klasse til klasse, hvordan teamet i pågældende klasse fejrer jeres barns fødselsdag. Derfor anbefaler vi, at I i samarbejde med det pædagogiske personale aftaler, hvordan og hvorledes jeres barns fødselsdag skal holdes.

Lejrskole

Tårnbygårdsskolen tager på lejrskole, enten til Gedser eller Langeland, der er kommunens kolonier. Lejrskolen vil være om foråret.

Traditioner

Tårnbygårdsskolen har en række sociale traditioner, som både børn, forældre og personaler deltager i.

Skolestart: Børn, forældre og personaler samles i skolegården, hvor skolelederen byder alle velkommen.

Juleafslutning: Børnene og det pædagogiske personale samles i gymnastiksalen, hvor der læses en julehistorie.

Lucia-optog: Hvert år går udvalgte børn rundt på skolen og synger. Resten af skolen kommer ud og kigger.

Fastelavn: Hver afdeling holder fastelavn og slår katten af tønden.

Halloween: Der holdes Halloween i SFO og klub.

Klippeklister-dag: Sidst i november/først i december holdes der klippeklisterdag, hvor hver klasse laver julepynt.

Matematikkens dag: Her er der fokus på, at børnene på hele skolen laver matematiske aktiviteter.

Sundhedsuge: Her har vi fokus på sundhed og bevægelse. Om fredagen i denne uge er der motionsdag.

Uge 6: I uge 6 har vi fokus på sundhed og seksual-undervisning. Hvordan og hvilke aktiviteter, der planlægges, er afhængig af klassen.

Sommerfest: Inden skolesommerferien starter, holdes der sommerfest for børn og forældre. Hvert år er der et nyt tema, og op til sommerfesten arbejder børnene med udsmykning og boder.

Tema-dage: Hvert år har skolen tre tema-dage, hvor alle børn på skolen bidrager med udsmykning på skolen eller fælles aktiviteter.

Computere og telefoner

Hver klasse og hvert barn på Tårnbygårdsskolen modtager en chromebook ved deres skolestart. Det er jeres barns ansvar, at den bliver lagt på plads, og den bliver ladt op og er klar til undervisningen. Det er ikke muligt at tage chromebooken med hjem, og den skal derfor blive på skolen, når dagen er slut.

Det er tilladt, at jeres barn har en mobil med i skole, men vi ser ikke, at mobilen  bruges uden tilladelse fra det pædagogiske personale i klassen. Hver klasse har aftaler omkring mobilbrug.

Den første tid (indkøring)

I den første tid på Tårnbygårdsskolen vil vi have fokus på, at jeres barn føler sig tryg på skolen, i klassen og sammen med klassekammerater og voksne.
Derfor går den første tid hovedsageligt ud på at lære skolen og hinanden at kende og med at gøre børnene fortrolige med skolens daglige liv og rutiner.
Dette vil ske i et tæt samarbejde med jer og den nøjagtige planlægning med jeres barns indkøring koordineres med det pædagogiske personale og ledelse.

Kommunikation/AULA

Aula er en kommunikationsplatform i folkeskoler, SFO’er, fritids- og klubtilbud samt dagtilbud over hele landet.
Aula skal være med til at styrke samarbejdet mellem forældre, medarbejdere og elever.
Med Aula har vi et fælles rum til kommunikation og samarbejde i en mere enkel, brugervenlig og sikker løsning, som følger barnet lige fra vuggestuen til udgangen af folkeskolen.
I Aula har vi adgang til opslag, beskeder, kalender, galleri, filer og dokumenter, stamdata, komme-gå og kommunikation i grupper.

Målet med Aula:

  • Er at styrke samarbejdet mellem forældre, medarbejdere, børn og unge, fordi et godt samarbejde er med til at understøtte børn og unges læring, trivsel og udvikling.
  • Kommunikationen mellem skole og hjem opleves af alle parter som anerkendende, åben og respektfuld.
  • Kommunikation sker med modtageren i fokus. Den enkelte skal opleve kommunikationen vedkommende og tilstrækkelig.
  • Vi sikrer os, at valget af kommunikationskanal understøtter budskabet.
  • Vores kommunikation er meningsfuld, informativ og konstruktiv.
  • Vi kommunikerer primært om børns læring og trivsel.
  • Vi kommunikerer til den enkelte eller til en gruppe og bruger kun massekommunikation, når og hvis det er vedkommende for alle.

Forældresamarbejde

For at sikre den bedste trivsels og et godt skoleliv for jeres barn, er det vigtigt med et godt samarbejde mellem skolen og forældrene. Derfor har vi fokus på god kommunikation samt at skabe de bedst mulige rammer for samarbejdet. Det betyder, at vi kan stille gensidige forventninger til hinanden.

Da vi anser det for en vigtig del af jeres barns skoleliv, at vi har et godt og produktivt skolehjem-samarbejde, er det derfor vigtigt, at du som forælder er engageret i dit barns hverdag og skoleliv.

En forventningsafstemning for samarbejdet:

Du kan forvente af skolen
At vi ønsker at få et godt og positivt samarbejde med dig som forælder, da du kender dit barn bedst. Derfor kan du hjælpe os med at forstå barnet, så vi kan støtte det bedst muligt i både skole og SFO.
At vi gør hvad vi kan, for at du oplever forældresamarbejdet som meningsfuldt.
At medarbejdere og ledelse møder dig med åbenhed og et positivt sind, men også med et sæt af tydelige forventninger og krav.
At vi holder professionelle og dokumenterende skole-hjem-samtaler, som har dit barns udviklingsperspektiv for øje.

Skolen forventer af dig
At du udviser åbenhed og har en respektfuld dialog med de lærere og pædagoger, som er sammen med dit barn i hverdagen.
At du lytter åbent til vores erfaringer med jeres barn i forskellige læringssammenhænge, både i forhold til undervisningen og til jeres barns sociale liv.
At du engagerer dig i dit barns skoleliv og hjælper dit barn med at have gode rutiner omkring skoledagen. Dit engagement afspejler sig i dit barns engagement og dermed trivsel og læring.

Forældrearrangementer og møder

Klassens læringsmiljø og trivsel er afgørende for, om jeres barn har det godt og kan udvikle sig fagligt og socialt. Vi anbefaler derfor, at I, så vidt det er muligt, støtter op om sociale engagementer og derigennem bidrager til forældresamarbejdet i klassen.

Sammen med klassens forældre vil I blive inviteret til et årligt forældremøde. Forældremødet vil typisk ligge i den første del af året. Her vil det primært være klassens trivsel, fællesskab og undervisning, som vil være i fokus. Dette er afhængig af hvilket klassetrin, jeres barn hører til.

Skole-hjem-samtaler

Som forældre til et barn på Tårnbygårdsskolen bliver du én gang om året inviteret til en skole-hjem-samtale. Her vil jeres barns lærere og pædagoger deltage, og der vil være fokus på jeres barns sociale og faglige udvikling ved samtalerne med udgangspunkt i jeres barns statusplan.
Formålet med skole-hjem-samtaler skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling.
Skole-hjem-samtalen giver forældrene og barnet et billede af barnets faglige udvikling og trivsel og er med til at sikre, at evt. faglige og trivselsmæssige problemer opdages i tide.
Skole-hjem-samtaler er med til at sikre et samarbejde om, at alle elever udfordres i forhold til deres potentiale gennem individuelle faglige og sociale mål.
Skole-hjem-samtalen sikrer dialog mellem lærere og forældre i forhold til målene for jeres barns faglige og sociale udvikling.
Personalet vurderer løbende, om der er brug for ekstra skole-hjem-samtaler for et barn.
Personalet stiler imod, at jer som forældre får en fyldestgørende viden om jeres barns udvikling i fagene og generel trivsel.

Statusplan

Hver klasse og hvert team skriver én gang om året en dybdegående beskrivelse af jeres barns udvikling, både inden for den fagfaglige, sociale udvikling samt trivsel. Hensigten med statusplanen er at give et så bredt billede af jeres barn med fokus på ressourcer og potentialer. Denne statusplan gennemgås med jer forældre ved skole-hjem-samtalen.

Elevråd

På Tårnbygårdsskolen er vi stolte af vores elevråd. I vores elevråd er alle klasser repræsenteret. Vores elevråds formål er at arbejde for at forbedre børnenes trivsel på skolen og styrke samarbejdet mellem børn, lærere, pædagoger og forældre.

I vores elevråd arbejdes der med at udvikle børnenes opfattelse af demokrati og børnenes følelse af være en aktiv del i deres egen hverdag på skolen. Derigennem får de mulighed for at være medbestemmende i relevante beslutninger, som har med deres trivsel og skolegang at gøre.

En lærer hjælper til med at koordinere elevrådsmøderne og hjælper til med evt. initiativer. Elevrådet mødes 5 gange i løbet af skoleåret. Formanden og næstformanden fra skolebestyrelsen mødes med elevrådet en gang om året.

Personale

Det pædagogiske personale på Tårnbygårdsskolen er bestående af en skoleleder, viceskoleleder, afdelingsleder, lærere og pædagoger. Derudover er der ansat en teknisk serviceleder og en skolesekretær. Endvidere er der tilknyttet fagflok fra PPR og en uu-vejleder.

To sprogvejledere, som arbejder med sprogvurdering ift. tosprogede børn. De undersøger, rammesætter, planlægger, gennemfører, kvalificerer, evaluerer og videreudvikler sprogindsatser i samarbejde med kolleger, forældre og andre samarbejdspartere i forhold til børns sprog.

Tårnbygårdsskolen er en uddannelsesinstitution, hvilket vil sige, at Tårnbygårdsskolen med jævne mellemrum modtager pædagog-studerende.

På Tårnbygårdsskolen lægger det pædagogiske personale vægt på, at det pædagogiske arbejde foregår i:

  • Et professionelt læringsmiljø.
  • Et tæt, ligeværdigt og anerkendende team-samarbejde lærere og pædagoger imellem.
  • Et samarbejde med tillid til og respekt for hinanden med forældrene, PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) og andre interessenter.

 

Det gør vi ved, at vi som pædagogisk personale har fokus på at:

  • En hverdag i et tværfagligt læringsmiljø, der tilgodeser børnenes særlige behov, så de oplever succes og livsglæde med færdigheder, læring og dannelse.
  • En hverdag, der foregår i et struktureret miljø, der hjælper børnene til at kompensere for vanskeligheder med at fastholde og styre koncentrationen.
  • En hverdag i et fællesskab med trivsel og udvikling fagligt, personligt og socialt i fælles og individuelle rammer.
  • En hverdag, hvor samarbejdet med forældrene er gensidigt, tillidsfuldt, åbent og engageret med respekt for personalets professionalisme og for forældrenes ofte svære situation i omsorgen for barnet.
  • En hverdag, hvor der bliver kommunikeret med respekt og anerkendelse, også når der er forhold, som gør, at der skal ændres på noget.
  • En hverdag,  hvor det er tydeligt at se, at skolen har indrettet sig i forhold til børnenes behov for forskellige læringsmiljøer, struktur, forudsigelighed, muligheder for visuel guidning og genkendelighed.
  • En hverdag i et arbejdsmiljø, hvor medarbejderne trives, og det er den ”gode historie”, der dominerer skolen.
  • En hverdag, hvor medarbejderne deler viden samt får sparring, rådgivning og vejledning.
  • En hverdag, hvor medarbejderne i tilspidsede situationer bliver hjulpet.

Bibliotek

På Tårnbygårdsskolen har vi et fremragende skolebibliotek, der er indrettet efter elevernes behov i forhold til fagligt materiale, men også i forhold til et læringsfremmende miljø. Der er fokus på et roligt miljø på biblioteket med henblik på valg af møbler og organisering.

Legeplads

Vi har på Tårnbygårdsskolen fokus på, at vores udearealer er læringsfremmende, stimulerende og tilpasset til de behov, børnene har. Vi har derfor fokus på, at vores legeplads skaber rum for bevægelse i højt tempo og samtidig, at der er plads til ro og fordybelse.

Derudover er vi en skole, som rummer klasser fra indskolingen til udskolingen. så derfor har vi indrettet udearealerne efter aldersbehov.

Legepladsens rum giver mange muligheder for at møde andre børn og voksne på skolen. Dette giver også muligheder for nye venskaber og læring i bevægelse.

Lokaler

De fleste klasser har to lokaler tilknyttet. Hvordan klasserne indrettes i forhold til læring, ro, fordybelse, bevægelse, undervisning og sociale aktiviteter, samt med plads til individuelle pauser, er det pædagogiske personales vurdering. Denne vurdering tages ud fra, hvilken børnegruppe der er i klassen. Det pædagogiske personale har en bred viden omkring indretning af læringsmiljøer, som både er stimulerende, sansende og beroligende. Derudover har det pædagogiske personale et godt kendskab til børnene og deres behov og vil indrette klassen ud fra denne viden.

 

Dokumenter

Tårnbygårdsskolen.pdf

Shape Created with Sketch.